vrijdag 22 februari 2013

wiskunde spelletje



We zijn vooral met leren lezen bezig hier. Het rekenen laat ik bewust even met rust. We werken alleen aan "getallen kennis". Dus niet enkel tellen, maar ook "bewust" zijn van wat zo'n getal inhoud. 
Op internet was ik verschillende ideeën tegen gekomen over getallen puzzels en gisteravond heb ik daar mijn eigen versie van gemaakt. Hartjes uiteraard, we hebben hier een klein meisje!! :-) De even en oneven getallen een andere kleur gegeven. De hartjes in vijf verdeeld.
1. Het getal zelf
2. turven
3. Het getal op een dobbelsteen.
4. Een tien-balk, en het aantal gekleurd.
5. Het getal in woordvorm. (toch ook een beetje lezen :-)

 En ja, ons dametje was enthousiast. Een heel gesprek gehad over even en oneven! ( Met eerlijk delen van snoepjes is dat niet zo moeilijk :-) Ze heeft eerst maar alle getallen op volgorde gelegd. Ik had voor deze eerste keer vijf stapeltjes gemaakt, per soort. 
Volgende keer alles door elkaar laten liggen. Zien of het haar dan ook lukt.
Als dat er goed in zit, kunnen we er ook nog een spelletje mee doen.
De getallen verdelen onder twee, de rest omgekeerd op tafel. Om en om een stuk pakken en kijken of het past in één van jou vijf getallen. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten