dinsdag 28 mei 2013

Voorlezen, Lotje van Jaap ter Haar

We lezen hier heel veel voor. Gewoon omdat het leuk en gezellig is. Lekker spannend, heerlijk relax. Als kind kun je je eigen fantasie gebruiken, nog eens doordenken over het verhaal en dan eens bedenken wat je zélf zou doen. Heerlijk dagdromen........

Daarbij is het ontzettend goed voor de woordenschat van een kind. Ik lees allerhande verhalen voor, niet alleen maar de boeken die op haar leeftijd staan in de bib. (ja, echt, ik was eens in de bib en daar was een mama boeken aan het zoeken voor haar zoontje. Ik gaf haar wat "tips", van echt mooie prentboeken, zegt "maar die mag ik hem niet voorlezen, hij is pas vier en er staat een 5+ op het boek". zij dacht echt dat het te moeilijk zou zijn én dat ze het boek niet mee naar huis zou krijgen :-)

We hebben de serie van "het kleine huis op de prairie" gelezen tot deel vijf. Het zesde deel gaat ineens over een veel grotere Laura, daar wachten we nog even mee. Daar Bloem de luister-cd's van Lotje zo leuk vind (ze heeft ze al minstens 20 keer gehoord) ebn ik op zoek gegaan naar de boekjes. Ik vond de volledige serie op Marktplaats.nl. We zijn ondertussen al bij deeltje 4. Zeer aan te bevelen. Er komen ook grappige gesprekken uit voort. Zo gaat in dit deel midden in de nacht de telefoon en Lotje is de enige die hem hoort. Daar kan Bloem zich niet zoveel bij voorstellen... Papa heeft zijn GSM toch gewoon naast zijn bed liggen :-) En de handy-telefoon is hier over vier ruimtes verspreid. Daaruit kwam dus een leuke geschiedenisles. Over hoe het "vroeger" was. En dat vroeger is nog niet eens zo lang geleden....
Ook voor "biologie" zijn deze boekjes leuk. Er staan veel dieren-weetjes is. Dit gaan weer boekjes zijn die veel worden herlezen. Ik ben zelf wél heel benieuwd wanneer Chimp nu op het toneel verschijnt :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten