maandag 18 november 2013

Project zuivel, wat we nog zoal deden.

We combineren in een project ook gelijk de lees en reken les. Gewoon omdat dat makkelijk is, en uitdagender dan altijd uit het zelfde boek te moeten werken. Als er op internet niet direct iets voorhanden is, maak ik gewoon zelf even wat "werkjes".

Hier een koe afgeprint, we maakte samen een lijst met woordjes die bij de koe paste: koe, kaas, stal, boter, melk, stier, staart, kalf, uier, ijs, hooi, hoorn, wei, vla.....
Met verschillende kleurtjes schreef ze de woorden allemaal in de koe. 


 Zes rijen "koe-woordjes", in verschillende volgorde. En ervoor de dobbelsteen. En dan gooien, welk getal heb je, lees een woordje uit de rij, is het goed dan mag je hem omcirkelen. Wie heeft als eerste het blad vol. Lijkt simpel, is simpel, maar Bloem vond het super tof. Ze wilde eigenlijk dat ik snel nog zo'n blaadje zou maken :-)


Hier  downloadde ik dit poppenspel over "Bella de gekke koe". Een grappig verhaaltje over een koe die een flesje bier leegdrinkt en daardoor gek gaat doen. Ik speelde het voor met de stok-poppetjes, Bloem speelde het daarna na in haar eigen woorden.


Deze foto is niet echt scherp. Maar de middelste kolom zijn plaatjes (melk pak, kaas koe etc...)
In de laatste rij staan de woordjes door elkaar, ze moest de juiste woordjes verbinden met de plaatsjes en dan het goede woord op de juiste plaats schrijven in de eerste kolom. Ging goed, al houd ze erg van lijntjes trekken en zou ze er zo een rommeltje van maken :-) ik heb haar nog niet aan haar verstand gekregen dat één lijntje genoeg is :-)


En voor op de achterkant van de lapbook een koe geplakt met rechthoeken. De oogjes moesten weer "oogstraaltjes" hebben, ze weet heel goed dat die eigenlijk wimpers heten, maar ze blijft ze toch zo noemen. 


Van de lapbook heb ik verder geen foto's. Ze heeft daarin nog twee bladen vol geplakt met plaatjes in de juiste volgorde leggen. Van koe tot glas en van gras tot boter.
Verder hebben we groot het woord melk ingeplakt en heeft ze de reclame folders uitgeplozen naar alles waar melk in zit. Uitgeknipt en opgeplakt. 

Verder bestelden we hier nog leuk lesmateriaal, leerzame folders en een leuk verhaal.
We deden samen het mini-pad-melk, een leuke manier om informatie te verwerken. Normaal is het voor hogere klassen bedoelt omdat het lezen vlot moet gaan. Ik heb echter de vragen voorgelezen en het grootste gedeelte kon Bloem ook beantwoorden.
Ze hebben voor veel verschillende onderwerpen zo'n "pad", ik ga die zeker in de gaten houden.

Verder lazen we nog verschillende info boeken uit de bib. Alleen het boter en yoghurt maken staat nog op het programma. Dan gaan we over naar het volgende project.
Dat zou eigenlijk Australië worden, dat wil ze zelf heel graag. Maar vandaag wilde ze ook plots weten hoe het nu zat met oud papier inzamelen, wat ze daar dan mee doen? (ze moest haar knutsel gerief opruimen en wilde de papierresten in de vuilbak gooien in plaats van in de papierbak, en dat mocht niet van mij :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten