maandag 27 januari 2014

Even en oneven.

We ontdekte via een andere thuisonderwijzer deze site. Is een Amerikaanse site van een homeschooler-mom die haar volledige curriculum online heeft gezet. Onze thuisonderwijs-collega gebruikte haar programma voor het leren van Engels. Ik ontdekte ook de "math". Per dag staat er aangegeven wat er gedaan moet worden, en dat is tot nu toe niet zo veel. We kunnen het dus gerust als extraatje doen. De site verwijst veelal naar leerzame spelletjes, is echt tof.
Deze week kwamen de even en oneven getallen aan de beurt. Ik weet niet precies wanneer die hier in België aan bod komen, maar ik dacht dat het misschien wat te vroeg zou zijn voor Bloem om te begrijpen. Mis. Ze had heel snel door hoe het werkte :-) Even kunnen we samen delen....
Eén van de opdrachten was op een honderd kaart de even en oneven nummers te kleuren. Met steentjes telde we de getallen tot 20 uit, Toen toch ze zelf de conclusie van "ah, een 1, 3, 5, 7, 9 op het eind van het getal wil zeggen een oneven getal, dan kan ik dus gewoon de hele rij kleuren...." :-)


Om te controleren of ze écht het principe door heeft schreef ik hele grote getallen, tot in de miljoen, op het bord. "valt dit te delen?" Als antwoord kreeg ik "makkie, een 3 op het eind dus oneven..."

Vandaag deden we dit even/oneven spelletje. Ging ook goed. Bloem heeft niet eens het idee dat ze aan het leren is. 


En de smarties mochten pas opgegeten worden nadat ze gekeken had of ze even of oneven aantallen had :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten