vrijdag 3 oktober 2014

Onze methodes: Karakter, leren netjes schrijven.

Even een paar blogposten over de methodes die we gebruiken. Gewoon ook voor onszelf, dan weten we zoal wat we gedaan hebben :-)

Sinds Bloem dit jaar "officieel" leren "moet", zijn we gestart met een aantal echte "school-dingen". Daarvoor hebben we voor een aantal vakken een methode gekocht. Dit is eigenlijk vooral om er voor te zorgen dat ik geen stukje oversla. Sommige dingen zijn "nieuw", heel veel is ook herhaling. Bloem vind het echter wel leuk om te doen, dus we gaan gewoon door de werkboekjes heen :-) (Eén van haar vriendjes uit de zondagsschool doet dit jaar ook het eerste leerjaar, ze vind het vooral leuk om zich te vergelijken met hem, en dan is het tof als je ook wat werkboeken hebt :-)
We maakten een alfabet muur met de schrijfletters.

We zijn in augustus gestart met "proper leren schrijven". Tot nu toe gebruikte ze gewoon de blokletters. Van een ander vriendje van de zondagsschool had ze echter gezien dat je ook met "lussen en krullen" kunt schrijven. Dat vond ze interessant. Daar haar fijne motoriek nog niet echt "op punt" staat wilde ik nog even wachten met de schrijf letters. Toen ze echter haar vriendje ging nadoen, en zelf probeerde met lussen en krullen te schrijven was het verstandiger om juist te starten.

de letter j 
Op de COV beurs in Kortrijk had ik mij al uitgebreid geïnformeerd naar schrijf-methodes. Bij de stand van uitgeverij Van In sprak ik een zeer vriendelijke meneer die me op "Karakter" wees.
Een redelijk nieuwe methode, die teruggaat naar een mooi, duidelijk, maar vooral eenvoudige letter. Deze nieuwe methode is vooral ontwikkeld omdat de kinderen tegenwoordig niet meer netjes kunnen schrijven, zo vertelde de man mij. En laat dat nou net een puntje zijn wat deze mama wél heel belangrijk vind :-) We hebben dus karakter aangeschaft.

We zijn begonnen in het letterschrift. Doen elke dag een nieuwe letter. Kijken daarbij naar overeenkomsten tussen de letters. De lus van de L de H en de B zijn hetzelfde. De H heeft daarbij het poortje van de N. Gaandeweg worden de letters duidelijker, zelf vind ze het super om te doen.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke methode :) wat mijn kinderen in de klas ook stimuleert is dat ze na afloop om de mooiste te versieren met een hartje of sterretje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kijken we na afloop ook samen welke het mooiste gelukt is, daar zetten we meestal een streepje onder. Voor ze haar schrift doet oefent ze ook eerst nog op het white bord. In het groot en in het klein, dat ze de letter al een beetje in de vingers heeft. Ze doet het vooral graag.

    BeantwoordenVerwijderen