donderdag 23 oktober 2014

Rekenen : een lapbook over splitsen.

We zijn ondertussen bijna door het eerste werkboek van Reken Zeker heen. Dat gaat behoorlijk vlot, ze maakt weinig foutjes. Toch heb ik vaak het idee dat ze niet het inzicht opdoet dat ze moet hebben. Bloem is duidelijk een beeldkijker en ze moet eerst iets "zien", voor het er dan voor altijd "in" zit. Dat werd deze week ook weer bevestigd , we speelde een nieuw spelletje waarbij ze getalbeelden samen moest zoeken om 10 te krijgen. Ineens zegt ze: mam, 5 + 5  = 10. Zonder blokjes, steentjes, vingers..... En gelijk erachter aan, mam, ik "zie" het gewoon. En inderdaad, vandaag kwam,er vol vertrouwen weer uit, Oh ja, 5 + 5 = 10. Het zette me in elk geval gisteravond aan het denken overvloed ik rekenen toch een beetje anders ga aanpakken, ik wil naast onze methode, toch ook extra beeldmateriaal inzetten. Daar zijn we vandaag alvast mee begonnen. Als rekenles hebben we vandaag gefocust op splitsen. Een onderwerp dat in haar methode af en toe al aan bod kwam. We maakte een lapbook met alle splitsingen van getal 1 tot 10. Ik had verwacht haar wat te moeten helpen, maar dat bleek overbodig, hier en daar een hint, en de rest deed ze zelf. Knippen, plakken, rekenen ...... Ze vond het een super klus.


Voor mij was het erg belangrijk dat ze bij het naar bed gaan zei "mama, het was weer eens een super leuk leerdagje....... Ik ga toch nog eens grondig nadenken over ons lesmateriaal én methodes. Het heeft geen zin om allemaal bijna perfect ingevulde werkboekjes te hebben zonder dat ze het inzicht krijgt in de logica van de dingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten