maandag 1 december 2014

Samen 10 domino.

We rekenen hier met Reken Zeker, maar ik vul het werkboek zelf aan met allerlei rekenspelletjes.
Daar Bloem een beeldkijker is, zoek ik naar het juiste materiaal dat bij haar de "klik" geeft. Want als het er éénmaal "in" zit, in dat koppie, dan zit het gelijk "vast". Is grappig, alleen duurt het soms even voor ze het "ziet" (zoals ze zelf zegt :-)
Ook vind ik het heel belangrijk dat een aantal onderdelen van wiskunde geautomatiseerd zijn.
Zo bijvoorbeeld de "samen 10 getallen". Ik heb dit zelf opgestoken uit de Amerikaanse methodes. Daar werken ze met de kinderen heel veel rond "samen 10", hierdoor wordt de sprong over het tiental ook veel makkelijker gemaakt.

Nu ontdekte ik laatst een super site over Beelddenken. Ik leer in beelden. Daar staan heel veel bruikbare dingen op, en ook spelletjes.
Op het moment spelen we na de les uit de methode, de "samen 10 domino" . Vind ze super leuk. En de getallen paren beginnen er al aardig in te zitten.



4 opmerkingen:

  1. Heel interessant! Ben je zelf ook een beelddenker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, al heb ik dat eigenlijk nog niet zo lang geleden pas "ontdekt". Voordat we thuisonderwijs gingen geven had ik er nog nooit van gehoord.... Maar omdat Bloem tegen dezelfde moeilijkheden aanloopt als onze drie grote met dyslexie, ben ik op internet beginnen zoeken. Zo,kwam ik uit op die site van , in denk in beelden. En ja, als ik,dan de defenitiie lees, dan ben ik inderdaad ook een beeldkijker. Ik dacht tot nu toe dat iedereen zo "kijkt". Maar het grootste deel van de mensheid dus niet 😄.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Apart is dat, het zit waarschijnlijk in je genen. Mijn zoon en ik zijn idd ook beelddenkers.

      Verwijderen
  3. Hoi Ariëlla, ja, beelddenken is inderdaad erfelijk. Hier hebben we er, buiten de papa, allemaal "last" van. Maar nu ik een aantal dingen "ontdekt" heb, maakt het het leren wel weer makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen