zaterdag 31 oktober 2015

Memoriseren van de bijbel-boeken

In de memo les leren we op het moment ook de bijbel-boeken uit ons hoofd, in de juiste volgorde uiteraard ;-)
Als hulp middel maakte ik hiervoor kaartjes in verschillende kleuren. De eerste vijf boeken van het oude testament zijn "de wetten". Die zijn paars. De volgende boeken, van Jozua tot en met Esther is "de geschiedenis", die zijn groen. Oranje voor de volgende vijf boeken, de Poëzie. De grote profeten in het blauw, en dan de als laatst de kleine profeten in het roze.
Ik schud alles door elkaar, en Bloem zoekt ze uit en lego ze in de juiste volgorde. We hebben de volgorde eerst een paar keer overlopen, wat gebeurd er in welk Bijbelboek, zo onthoud ze de volgorde al sneller. Het leren ging eigenlijk verbazend snel (die kleuren gebruiken bij beeldkijkers helpt toch echt wel ;-) Nu legt ze ze op de juiste volgorde, draait zich daarna om en dreunt de hele rij op. We hebben de kaartjes ook meegenomen naar de zondagsschool. Is gewoon makkelijk als de kinderen dit kennen, ze hebben allemaal een Bijbel en willen allemaal tijdens de preek mee kunnen volgen. Dus ze snapte ook allemaal dat dit een heel makkelijk hulpmiddel is. En ja, als je ergens het nut van inziet...... ;-) Een paar van de jongens ging ook heel snel, een extra "reden" voor Bloem om ook een tandje bij te steken ;-) . Het oude testament zit er ondertussen "in", we zijn nu met het nieuwe begonnen. Leuke bijkomstigheid is dat ik mij in de kleine profeten ook vaak vergiste, maar nu weet ik ze ook netjes op volgorde :-)



3 opmerkingen:

  1. Hé bedankt, dat is een hele mooie, die neem ik mee naar school, misschien helpt het bij de kinders die ik begeleid !
    Ik zie er een soort van link in naar Taal in Blokjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi RiaN, op de achterkant zijn de kaartjes genummerd, het nieuwe testament leren we nu door ze op z'n kop te leggen en dan op te noemen en om te draaien, zie je gelijk of het goed Is. In de zondagsschool kiep ik alles door elkaar en moeten ze eerst het oude en nieuwe testament soorten.

    BeantwoordenVerwijderen