maandag 8 februari 2016

verslagje eerste inspectie.

Het is ondertussen ook al even geleden (van in december) maar we kregen voor Bloem de eerste keer inspectie.

Ik als mama/juf wist niet zo goed wat ik nu verwachten kon...... En daar wordt je toch een beetje gestrest van . Van het niet weten hoe iets nu eigenlijk precies in zijn werk gaat.

Ik houd, onder andere via en boek Slimmer dan je kleinkind en de online eindtermen, heus wel blij of Bloem hier "bij" is. Maar toch vind ik het als moeder moeilijk in te schatten of ze nu "gelijk" loopt met leeftijdsgenootjes. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat het me ergens ook niet zo heel veel uitmaakt. Bloem volgt haar eigen leerlijn, gaat op haar eigen tempo . Maargoed, de "buitenwereld" hé. Buiten het "sociale" is dat altijd de tweede vraag. "Loopt ze dan wel gelijk?" En ja, daar werd ik soms toch behoorlijk nerveus van ;-)

Toen de inspectie zich aanmeldde, was ik dus best zenuwachtig.
Bloem niet ;-)
"Mama, waarom komt die inspectie eigenlijk?"
Ik heb haar dan uitgelegd dat er ook wel papa's en mama's zijn die hun kinderen "thuisonderwijs" geven, maar dan eigenlijk niks doen. Die hun kinderen laten werken in de plaats.... Of gewoon de hele dag achter de tv of computer laten zitten. En ja, dat gaat niet, je moet wél leren, want later heb je toch een job nodig, je moet toch kunnen lezen, schrijven en rekenen en nog veel meer....
"Oh, zei ze, dan is er geen probleem, wij leren ;-)"

En ja, zo nuchter was het dus ook :-)

Wij leren, hebben een mooie leskamer, veel materiaal....

De inspectie was zeer tevreden. Content met onze aanpak, die vooral op het kind is gericht.
Blij met het feit dat ik naar andere oplossingen zoek als één weg niet zo goed werkt.
Blij met Bloem haar enthousiasme (ze sleepte al haar art werkjes aan, d'r kwebbel stond niet stil :-)
Ze wilde alleen weten of ik weet wat ze op school in het tweede leerjaar doen....
Blijkt dat ons dametje toch behoorlijk voor loopt (buiten met rekenen , dat is hier echt het crime-vak. In de praktijk is er geen probleem, de klok gaat tot op de minuut, meters, liters, kilo's..... Maar oh, als het op het werkboek aankomt :-)

Deze mama was dus voor niks aan het stressen.
We gaan dus lekker verder, op ons eigen tempo.
We zien het helemaal zitten, en genieten misschien nog wel meer van ons thuisonderwijs sinds we een officieel "GOEDGEKEURD" hebben gekregen ;-)

2 opmerkingen:

  1. 't blijft altijd spannend hè, inspectie....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Achteraf gezien denk ik " waar heb je je druk,over gemaakt" ;-). Het viel echt heel goed mee. Was waarschijnlijk,gewoon even spannend vanwege het onbekende, nu weten we hoe het werk, dus de volg ede keer zal een stuk relaxter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen