dinsdag 23 mei 2017

De "read aloud" van dit moment. De reis om de wereld in 80 dagen.

Bloem "moet" elke dag een stuk voorlezen. Helpt enorm voor correct lezen, geen woorden overslaan bij snelheid, woordenschat uitbreiden en "angst" overwinnen. Ze is vaak verlegen als er iets gepresenteerd moet worden en het hardop lezen helpt haar wel om meer zelfvertrouwen te krijgen. Als ze zelf "hoort" dat het zo slecht nog niet is. Bloem las (dankzij methode De Haan) redelijk rap vlot in vergelijking met haar broers en zus. Maar zelf vond ze het nooit goed genoeg, ze weigerde dan ook altijd om hardop te lezen als er iemand anders dan ik in de buurt was. Met dit verplichte "read aloud" komt ze daar helemaal overheen. Ze leest nu ook gerust voor in de zondagsschool. 

In de kringloop vond ik de kinderuitgave van "de reis om de wereld in 80 dagen" van Jules Verne. Ze kende het verhaal al van de Engelse les. (Engels meelezen op Little Fox)
We lezen elke dag een paar bladzijden en meestal doet ze een taalverwerking over de tekst.
Moeilijke woorden opzoeken in het woordenboek.
Woorden in alfabetische volgorde zetten etc, of een zin netjes overschrijven, foutloos uiteraard.
Het is geen standaard taal-methode manier van lesgeven, maar het werkt wel goed. En daar gaat het om. Ik had dit jaar een taal verwerking methode gekocht, juist ook voor zulk soort dingen te doen, maar we hebben hem "afgekeurd" :-) en niet gebruikt.
In zo'n methode wordt enkel een paar blz. van het boek gebruikt, dat irriteert al "hoe loopt het af? (en ja, ik weet het, ik kan het boek gaan opzoeken in de bib :-) En ze vond de boeken "stom". 
Een verhaal dat niet aanspreek motiveert ook niet echt.
En we hebben gelukkig de vrijheid om de lessen aan te passen aan onze leerling. De zaak is dat ze leert wat ze moet leren, dat wij een andere weg nemen als op een school maakt niet uit, we komen uiteindelijk bij hetzelfde eindstation uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten