dinsdag 30 mei 2017

Nieuw project: bevers. Het leesboek.




We zijn een nieuw project begonnen, over bevers deze keer. Een leuk en interessant beest. Deze keer wil ik Bloem vooral zelfstandig laten werken, dus zelf het lapbook uitwerken voorzover het haar lukt. Niet evident, ze vind dat best stappend. Het meeste van zulke klussen doet ze al alleen, maar dan ben ik altijd "in de buurt" en dat voelt "safe". deze keer wil ik niet altijd "in de buurt" zijn. kijken hoe ze dat ervan af brengt.

Maar bij elk project probeer ik een leesboek te zoeken die over ons onderwerp gaat. Ze hadden niet zo heel veel in de bib, vooral prentenboeken die eigenlijk voor de kleuters bedoeld zijn ( al vinden wij een mooi prentenboek ook nog steeds mooi ;-)

Ik kwam uit bij "Manke Bever" van Ed Frank.
gaat over een indiaantje van de stam der snelvoeten. Hij heeft echter een horrelvoet.

De proef om tot de jagers van de stam toegelaten te worden gaat natuurlijk om snelheid, en dat heeft Manke Bever niet; Tocht brengt hij de proef tot een goed einde door slim te zijn.

Zat heel wat gesprekstof in het boekje : uitlachen en uitsluiten, gehandicapt zijn, nadenken en leren omgaan met een probleem, recept hebben voor iemand die anders is dan jij, vrienden....

Een leuk boekje, alleen te snel uit naar Bloem haar idee, ze had nog wel meer willen weten over de indianen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten